donderdag 7 oktober 2010

de boom, het verhaal bij een tekening

In de jaren 80, alweer de vorige eeuw realiseer ik mij ineens, keek ik vaak naar bomen. Naar de boomsoorten, hun boomstructuur en andere details. Kort gezegd naar die details die voor een amateur tekenaar als ik interessant zijn om naar te kijken. In de loop van de jaren daarna tekende ik veel bomen, zowel solitaire als groepen bomen. Vooral hun structuur blijft een altijd aanwezige inspiratiebron.

Bij een van mijn zwerftochten door het dorp waar ik destijds woonde, keek ik regelmatig naar een fraaie boom. Die stond aan de haven van Dieren, een uniek onderdeel van het fraaie oude dorpsdeel aan de IJssel. Daar waar het bij velen bekende veerpontje van Dieren naar Olburgen heen en weer vaart.

Kort daarvoor vertelde een bevriende Dierenaar mij, hij was boomdeskundige, dat de omvang van het wortelgestel van een boom erg belangrijk is, zo niet het belangrijkste voor een boom om gezond te kunnen overleven. De meeste mensen kijken alleen naar het takken- en bladerstelsel van een boom, namelijk datgene van een boom dat zich boven het maaiveld bevindt.
Mijn vriend vertelde, ter illustratie van zijn stelling, dat er bij een verbreding van een weg of van een voetpad soms grote delen van het wortelgestel worden afgesneden. Aanvankelijk is er niets te zien van het effect van die ingreep, men ziet daar immers nog niets van. Maar na een tijdje, dat kan een aantal jaren duren, zal de boom langzaam afsterven. Men veronderstelt dan dat de boom ziek is en dat er geen kans van overleven van de boom is. Op het omzagen kan men dan wachten, naar de oorzaak van het verval van de boom kijkt men niet.

Dat boeiende gesprek inspireerde mij bij het maken van een tekening van deze boom.
Niet alleen zijn boomstructuur boven het maaiveld maar ook de belangrijke structuur en omvang van het daar onder gelegen wortelgestel wilde ik in beeld brengen.
Ter leering ende vermaack.



4 opmerkingen:

  1. Vroeger had je ook nog gewoon hobbelige fietspaden, die worden nu steeds minder.
    Ik vond dat eerlijk gezegd wel fijn, wist niet dat dat ten koste van de bomen ging.

    mooie layout!!!



    assyke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach Assyma, die hobbelige fietspaden herinner ik mij. Wist ik toen veel over bomen en hun wortelgestel? Schuldig hoeven we ons niet te voelen, het verhaal is vooral bedoeld voor de -onwetende- wegenbouwers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige site!
    De boom vind ik ook heel mooi, vertakkingen als wortels, wortels als vertakkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jezzebel, bedankt voor je positieve reactie. Mooie poetische opmerking.

    BeantwoordenVerwijderen