zaterdag 2 oktober 2010

Een villa op de krijtrots in Ault Frankrijk, hoelang nog?

In 2007 verbleef ik tijdens een korte vacantie in het noord-westen van Frankrijk, in het piepklein dorpje Romaine. Dit dorpje ligt de provincie Picardie, noordelijk van de delta van de rivier de Somme.

Vanuit onze thuishaven bezochten we de toeristische visserplaatsen zoals Le Crotoy en St. Valerie Sur Mer. In meer zuidelijke richting ligt het plaatsje Ault. Met prachtige en imposante krijtrotsen, tussen de bad- en visserplaatsen Cayeux-Sur-Mer en Le Treport. De rotsen van Ault zijn soms wel 80 a 100 meter hoog, erg leuk voor mensen zoals ik die een klein beetje hoogtevrees hebben.
Die vrees werd bij ons bezoek aan Ault verder versterkt door de wetenschap, wat zeg ik, de zekerheid  dat deze krijtrotsen jaarlijks met centimeters en soms meer afbrokkelen. Aan de voet van die rotsen, op het strand, zie je het bewijs er van in de vorm van de soms zeer grote brokstukken.

Waar ik destijds vooral door werd geboeid was een monumentale villa die boven op de krijtrots stond, haast wachtend op haar onvermijdelijke noodlot, haar val in de diepte. De eigenaren/bewoners hadden de villa reeds verlaten hetgeen mijn fantasie verder prikkelde. Langs het strand wandelende keek ik huiverend omhoog, ik was haast geneigd om op dat dramatische gebeuren te wachten.
Natuurlijk gebeurde dat niet, niemand in die plaats weet immers wanneer die villa naar beneden stort . Hoewel, het valt misschien te berekenen aan de hand van de te verwachten jaarlijkse afbrokkeling van de krijtrotsen.
Ik besloot toen om er maar een foto van te maken. Het resultaat ziet u hieronder, kijk en huiver!



Om u daarnaast een eigen beeld te geven van de indrukwekkende kust van Ault laat ik u mijn min of meer gestyleerde pentekening zien.
Groet, Blogpieper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten