zaterdag 9 oktober 2010

Sloop in Arnhem, tekening blootgelegde zijgevel


In de binnenstad van Arnhem, op de hoek van de Koningstraat, werden recent een aantal (hoek-) panden  gesloopt. Het slopen van oude stadsbebouwing, wat je daarna van de geschiedenis van de stad via de bodem krijgt te zien, het hele proces naar en de komst van nieuwe stadsbebouwing, in dit geval een appartementengebouw met winkels op de begane grond, boeit mij enorm. Je krijgt een extra, verfrissende kijk op zo'n  stad.
In een bepaalde fase van dat bouwproces maakte ik bovenstaande foto.

De foto geeft in het kort zowel het oude (zie de blootgelegde zijgevel) als de komst van het nieuwe (zie de bouwactiviteiten op de voorgrond). Maar mijn belangstelling ging vooral uit naar de blootgelegde zijgevel. Deze gevel is van het pand van de, vooral bij Arnhemmers bekende, muziekhandel Bergman.
Daar kocht ik vaak mijn platen en CD's en jaren geleden de oude Gibson Les Paul Custom (1978) van de vermaarde Nederlandse jazzgitarist Wim Overgouw (van het Trio Rita Reis en Pim Jacobs). Jazzliefhebbers, met name de wat ouderen onder hen, herinneren zich deze fantastische en zeer bescheiden gitarist nog wel. Maar terug naar de foto en dit blog.

De zijgevel van deze muziekhandel Bergman boeide mij zo dat ik besloot om er een tekening van te maken. Ik gebruikte hiervoor donkerbruine Faber-Castell pennen (Indische inkt) met verschillende pendikten.
De achtergrond bewerkte ik met een zwarte viltstift.
Hieronder ziet u het resultaat.  


1 opmerking:

  1. Ik lees in De Gelderlander altijd de bijdragen van Thomas Verbogt. Vandaag staat daarin dat Arnhem nog steeds geen "John Lennon-plek" heeft.
    John stal destijds een mondharmonica uit de bovenstaande muziekwinkel in de Koninstraat om daarop het nummer "Love me do" (1962) te spelen.
    Zo'n berichtje geeft mijn tekening een bijzonder accent, toch?

    BeantwoordenVerwijderen